اگرچه از زمان اختراع قایق ها و کشتی های بادبانی زمان زیادی می گذرد اما امروزه با پیشرفت موتورها، کشتی ها را طور دیگری می شناسیم و دیگر اثری از بادبان روی این غول های دریایی نیست. اکنون با تلاش های شرکت آمریکایی Cargill شاید عصر کشتیرانی سبزتر و کارآمدتری در راه باشد؛ چراکه یک کشتی باری 43000 تنی در یک آزمایش دریایی 6 ماهه با ترکیبی از موتورهای دیزلی و مجموعه ای از بادبان های خودکار و با فناوری پیشرفته، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت داشته است.
طبق ادعای Cargill، سفر این غول دریایی با کاهش انتشار دی اکسید کربن 11.2 تنی (معادل حذف 480 خودرو از جاده برای یک سفر طولانی) همراه بوده و این یعنی معادل سه تن سوخت در روز صرفه جویی شده است (صرفه جویی 14 درصدی).
البته هدف از ساخت این بادبان ها جایگزینی موتورهای دیزلی نیست، بلکه ارائه نیروی محرکه تکمیلی هنگام حرکت کشتی به مناطقی با باد و جریان مطلوب است و گام بعدی این است که اطمینان حاصل شود که چنین کشتی های مجهز به بادبان با 250 بندر کشتیرانی جهانی سازگار هستند یا خیر.
نحوه حرکت کشتی غول پیکر بادبانی Cargil را در ویدئو ببینید.
کد خبر: 14030314118
تاریخ انتشار: 14 خرداد ماه 1403
دسته بندی: علم و نوآوری
تحریریه رسانه خبری توسعه اختراعات و نوآوری
منبع خبر: Cargill